الإيلاج وأثره في العبادات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الشريعة " الفقه المقارن"، كلية الشريعة والقانون، جامعة تبوك، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

الإيلاج وأثره في العبادات
ناصر محمد عمر العبيدي
قسم الشريعة " الفقه المقارن"، كلية الشريعة والقانون، جامعة تبوك، المملكة العربية السعودية.
البريد الالكتروني: nalobeidi@ut.edu.sa
ملخص البحث:
لقد تناول بحث "الإيلاج وأثره في العبادات" جملة من الأمور المهمة، من ذلك أن البحث تناول تعريف الإيلاج والحد الفارق الذي تترتب عليه الأحكام جميعها، كذلك فإن البحث تناول أثر ذلك من عدة محاور كالطهارة والصلاة والصيام والحج، وما يترتب على من تلبس بالإيلاج في كل من هذه العبادات، فقد تعرض البحث إلى حكم من أولج وهو عالم بفقد الماء، ومن أولج ولم ينزل، ومن أولج عامدًا سواء في صيام الفرض أو النذر والكفارة، وما يترتب على كل هذه الأمور، كما أجاب البحث عن جملة من التساؤلات التي تتعلق بحكم الإيلاج في شتى العبادات، كذلك كشف البحث عن كثير من الأهداف التي يسعى لتحقيقها، كالوقوف على بيان اتساع الشريعة ومدى شموليتها لكل ما يعرض للمسلم من أحكام، وصولًا إلى خاتمة البحث والتي اشتملت على أهم ما توصل إليه الباحث من نتائج وتوصيات، من أهمها -أن الإيلاج المعتبر عند الفقهاء هو أن يدخل الرجل الحشفة أو قدرها من مقطوعها في فرج المرأة، وإن لم ينزل. أن الإيلاج يترتب عليه كثير من الأحكام في العبادات وغيرها من أبواب الفقه. أن الأحكام المترتبة على الإيلاج مرتبطة بمقاصد الشريعة الداعية إلى التيسير ورفع الحرج عن المكلفين. أن فاقد الماء يجوز له الإيلاج، وعليه التيمم، ولا حرج عليه في ذلك. أن من أولج في صوم النفل فلا قضاء ولا كفارة، ولا شيء عليه. ومن أولج عامدًا في صوم الفرض من رمضان، فقد فسد صومه، وعليه القضاء والكفارة. أن الإيلاج قبل التحلل الأول من مفسدات الحج بلا خلاف بين الفقهاء. أما التوصيات: دراسة فقه العبادات قبل أدائها من أوجب الواجبات على المكلف. إفراد مثل هذا النوع من الأبحاث بمزيد من العناية والاهتمام. أن على المسلم أن يتحرى البعد عن مفسدات عباداته.
الكلمات المفتاحية: العبادات، الصلاة، الصوم، الإيلاج، الشريعة.
 
 
 
 
 
Penetration and its effect on worship
Nasser Muhammad Omar Al-Obaidi
Department of Sharia “Comparative Jurisprudence”, College of Sharia and Law, University of Tabuk, Kingdom of Saudi Arabia.
E-mail: nalobeidi@ut.edu.sa
Abstract:
"Penetration and its Effect on Worship" has dealt with a number of important matters, including searching for the definition of penetration, even the difference that entails making up for all of them. Thus, the work contributes to that from several axes, such as purification, prayer, fasting, and Hajj, and the consequences for someone who commits penetration during sexual intercourse. In all of these acts of worship, we searched for the ruling on the one who entered while he was aware of the loss of water. He was the first to enter and did not descend. He was the first to enter intentionally, whether in obligatory fasting or vows and atonement. And the consequences of all these matters. Just as the research answered a number of questions related to the ruling on penetration in various acts of worship, the research also revealed many of the goals that it seeks to achieve, such as identifying the breadth of Sharia law and the extent of its comprehensiveness for all the rulings presented to a Muslim, leading to a conclusion. The research, which included the most important findings and recommendations reached by the researcher, Among the most important of them is that penetration considered by jurists is for a man to insert the glans or an amount of its cut into the woman’s vagina, even if he does not ejaculate. Penetration entails many rulings in acts of worship and other aspects of jurisprudence. The rulings resulting from penetration are linked to the objectives of Sharia law, which call for facilitation and relieving embarrassment from those who are responsible. It is permissible for someone who has lost water to enter, and he must perform tayammum, and there is no blame on him for that. Whoever begins a voluntary fast does not make up for it, does not make up for it, and does not owe anything. Whoever intentionally enters into an obligatory fast of Ramadan, his fast has been invalidated, and he must make up for it and make up for it. There is no disagreement among jurists that penetration before the first exit of ihram is one of the things that invalidate Hajj. As for the recommendations: Studying the jurisprudence of acts of worship before performing them is one of the most obligatory duties for the accountable person. Dedicate this type of research with more care and attention. A Muslim must strive to avoid things that corrupt his worship.
 
KeyWords: Worship, The Prayer, Fasting, Penetration, Sharia law