المقتضي والمانع" دراسة أصولية في تجذير المصطلحين واستثمار العلاقات بينهما

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والقانون تفهنا الأشراف بالدقهلية

المستخلص

المقتضي والمانع"  دراسة أصولية في تجذير المصطلحين  واستثمار العلاقات بينهما
أحمد محمد محمد بيبرس
قسم أصول الفقه، كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف الدقهلية، جمهورية مصر العربية.
البريد الإلكتروني: Ahmadbebars1984@gmail.com
ملخص البحث:
تعد "الدراسات المصطلحية" من أخطر أنواع الدراسات الأصولية نظرا لقلتها ودقتها، بيد أنها وعرة المرام، مع ما تملكه من قدرة فائقة على تذليل فهم النصوص الشرعية وما ألف حولها من العلوم الأصولية والفقهية –خاصة-، ومن المفيد عند دراسة أي مصطلح أصولي دراسة العلاقات المرتبطة بهذا المصطلح وما تعانق وتضام به من المصطلحات، ثم رصد منازل هذا المصطلح في كلام أهل الاصطلاح "كالأصوليين" لتكوين نظر كلي ينظم مجموعة من القواعد تحدد مسار هذه العلاقات، وحصر هذه القواعد ليستعان بها في فهم النص الشرعي وما ألف حوله، وقد وفقت –بتوفيق الله- في هذه الدراسة على تجذير مصطلحي: "المقتضي، والمانع" كمصطلحين أصوليين تعدد إطلاقهما في كلام الأصوليين والفقهاء، فنحت الدراسة للتعريف بالمصطلحين، ثم ذكر الصفات التي تحدد خصائصهما، وتبين العلاقات بينهما وبين ما تشابه وتداخل معهما أو تساوى بهما، أو تعاند معهما، ثم استثمار العلاقات بين هذين المصطلحين في تكوين مجموعة من القواعد.
ومن عظيم أثر هذين المصطلحين أن العلاقة بين المقتضي والمانع هي أحد طرق معرفة التروك النبوية، وقد كثر التشغيب -هذه الأيام- بهذه القضية وهي اعتبارهما في الترك النبوي، فيقال: أن ما وُجِد مقتضاه على عهد النبي r وانتفَى مانعه من فِعلِه ولم يفعَله r فليس لأحدٍ أن يفعله من بعده r، ويكون هذا الفعل ممنوعًا على عموم المكلفين، وزعمت السلفية المعاصرة اختراعها لهذه القاعدة، وشنعوا على الفقهاء والأصوليين بأنهم لم يكشفوا هذا الربط بين المصطلحين وبين قاعدة التروك النبوية، فبين البحث أن القاعدة صريح ولازم قول الفقهاء والأصوليين في المسألة وفي كثير من المباحث الأصولية، ولكثرة ما ورد في كلام الأصوليين والفقهاء تحس أنك على أعتاب نظرية كاملة أسها وعمادها مصطلحي "المقتضي والمانع"، ويتضح ذلك بتخريج هذه القواعد والعلاقات على الفروع الفقهية، فظهر بما لا يدع لعيي أن العلاقة بين القاعدة والمصطلحين ليست من اختراع السلفية المعاصرة، وأنه ادعاءٌ غير صحيح.
الكلمات المفتاحية: المقتضي، المانع، الدراسة المصطلحية، التروك النبوية، استثمار القواعد، التخريج.
“The Necessary and the Impermissible” is a fundamental study in rooting the two terms and exploiting the relationships between them
Ahmed Muhammad Muhammad Baybars.
Department of Fundamentals of Jurisprudence، Faculty of Sharia and Law، Tafhana Al-Ashraf، Dakahlia، Arab Republic of Egypt.
Email: Ahmadbebars1984@gmail.com
Abstract:
Terminological studies” are considered one of the most dangerous types of fundamentalist studies due to their paucity and accuracy. However، they are difficult to achieve، despite their superior ability to undermine the understanding of legal texts and the fundamentalist and jurisprudential sciences - in particular - that have been written around them. It is useful when studying any fundamentalist term to study the relationships. associated with this term and the terms that embrace and are combined with it، then monitor the positions of this term in the words of the people of the term “such as the fundamentalists” to form a comprehensive view that organizes a set of rules that determine the course of these relationships، and to limit these rules to be used in understanding the legal text and what is written around it.
I have succeeded - with God’s grace - in this study to root the terms: “the requirement and the prohibition” as two fundamentalist terms that have been used many times in the words of the fundamentalists and jurists. So the study was devoted to defining the two terms، then mentioning the characteristics that define their characteristics، and clarifying the relationships between them and what is similar، overlapping، or equal to them. ، or stubbornness with them، then investing in the relationships between these two terms in forming a set of fundamental، jurisprudential، and purposeful rules.
One of the great effects of these two terms is that the relationship between what necessitates and what prevents is one of the ways to know the prophetic abandonment، and there has been a lot of attention - these days - on this issue، which is their consideration in the prophetic abandonment، so it is said: What was found to require it during the time of the Prophet، may God bless him and grant him peace، and there was no impediment to doing it، and the Prophet، may God bless him and grant him peace، did not do it، is not It is permissible for anyone to do it after him، may God bless him and grant him peace، and this action is forbidden to all those who are responsible. Contemporary Salafism claimed to have invented this rule، and they criticized the jurists and jurists for not revealing this link between the two terms and the rule of the Prophet’s narrations. The research showed that the rule is clear and is binding on the words of the jurists and jurists on the issue and in Many fundamentalist topics، and due to the abundance of what has been mentioned in the words of fundamentalists and jurists، you feel that you are on the cusp of a complete theory whose foundation and pillar are the terms “requirement and prohibition.”
This becomes clear by generalizing these rules and relationships to the branches of jurisprudence. It has become clear beyond my knowledge that the relationship between the rule and the two terms is not an invention of contemporary Salafism، and that it is an incorrect claim.
Keywords: Requirement، Prohibition، Terminological Study، Prophetic Traditions، Investment of Rules، Graduation.