الأحكام الفقهية والآداب الإسلامية المتعلقة بالمستهلك المسلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ، كلية التربية الأساسية، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، الكويت.

2 كلية التربية الأساسية، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، الكويت.

المستخلص

ملخص البحث
يهــدف البحــث إلــى بيــان أهم القوانين الفقهية والأخلاقية التــي ينبغــي أن يحتكم إليها  المستهلك المسلم في تعاطيه مع الحلال والحرام في الأطعمة والأشربة ، في ظل صناعات الأطعمة والأشربة المتنوعة والمستحدثة والمتسارعة والغزيرة الإنتاج ، والتي في غالبها من انتاج وصناعة مجتمعات غير إسلامية، التي لا تحتكم في ذلك إلى ما يحتكم إليه المسلم من قواعد الشرع الحنيف، وقــد احتــوى البحــث علــى مقدمــة وتمهيــد وثلاثة مباحث وخاتمـة وأهـم النتائـج والتوصيـات، تناولـت الحديـثِ عن القواعد الفقهية في الاستهلاكِ والقيم الأخلاقية فيهِ. وقــد اســتخدم في البحــث المنهـج الوصفـي والاسـتقرائي والاستنباطي، الـذي يلائم طبيعـة البحـث ويحقق أهدافـه. ثـم ختـم البحـث بخاتمـة تضمنـت أهـم الاستنتاجات وبعـض التوصيـات. فكانـت نتيجـة البحـث الإجماليـة أن القواعد والقيم الإسلاميتين التي يحتكم إليهما المسـتهلك المسلم أشمل وأوسع من تلك القوانين الوضعية التي تحكم في غالب المجتمعات، وقد وافقتها في مواقف وخالفـت فـي بعضهـا الآخـر، وتفـوق الفقـه الإسـلامي بوسـائل وتشـريعات في ضبط سلوكيات المسـتهلكين. وخلصـت الدراسـة إلـى توصيـات عـدة، أهمهـا أن هنـاك قواعد شرعية وقيم أخـرى غيـر المذكـورة فـي هـذه الدراسـة تصلـح أبحاثـا علميـة.
Abstract
The research aims to explain the most important jurisprudential and ethical laws that the Muslim consumer should resort to in his dealings with what is permissible and what is forbidden in foods and drinks, in light of the diverse, innovative, rapid and prolific food and beverage industries, most of which are produced and manufactured by non-Islamic societies, which do not adhere to this. To what the Muslim resorts to from the rules of the true Sharia, The research included an introduction, a preface, three sections, a conclusion, and the most important results and recommendations, which dealt with the jurisprudential rules in consumption and the moral values ​​therein. The research used the descriptive, inductive and deductive method, which suits the nature of the research and achieves its objectives. The research was then concluded with a conclusion that included the most important conclusions and some recommendations. The overall result of the research was that the Islamic rules and values ​​to which the Muslim consumer resorts are more comprehensive and broader than those man-made laws that govern most societies. I agreed with them in some situations and disagreed in others, and Islamic jurisprudence excelled in terms of means and legislation in controlling consumer behavior. The study concluded with several recommendations, the most important of which is that there are legal rules and values ​​other than those mentioned in this study that are suitable for scientific research.
 

الكلمات الرئيسية