نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
كلية الشريعة والقانون، طنطا
المستخلص
إن تطبيق بيع الرَّجَا وتعميمه في النظام المالي الإسلامي لا سِيَّمَا في العصر الحديث يساعد في حل جانب كبير من أزمة السيولة النقدية التي قد يتعرض لها الأفراد أو الهيئات أو المؤسسات المالية، فمثلًا قد يتعرض الإنسان لأزمة مالية شديدة، وتنقطع به الطرق في الحصول على القرض الحسن، مما يضطره إلى بيع أصل إنتاجي من أصوله كالأرض الزراعية، أو المباني، أو حتى أصولًا إنتاجية، والتي قد يكون معتمدًا عليها اعتمادًا كبيرًا في جميع جوانب حياته، ولولا هذه الظروف ما استغنى عنها، لحاجته إليها، أو لعدم المقدرة على تعويضها فيما بعد، فيفقدها إلى الأبد، أو يضطر إلى الوقوع في الحرام، كالتعامل بالربا، مع أنَّ الأزمة المالية عنده قد تكون مؤقتة، فيمكنه بيع الرّجا من المحافظة على هذا الأصل، وفك أزمته المالية؛ ليكون بديلًا عن عملية التورق المصرفي الذي حرمه أغلب العلماء المعاصرين، هذا وقد قسمت البحث إلى أربعة مباحث: المبحث الأول: ذكرت فيه تعريف التورق المصرفي، وتكييفه الفقهي، والمبحث الثاني: تحدثت فيه عن الإطار العام لبيع الرَّجَا، والمبحث الثالث: ذكرت فيه التكييف الفقهي لبيع الرَّجَا، والمبحث الرابع: تكلمت فيه عن التطبيقات المعاصرة لبيع الرَّجَا، ثُمَّ ذكرت في الخاتمة أهم نتائج البحث، وبعض توصياته، واعقبت ذلك بالفهارس اللازمة للبحث.
Abstract
Applying the sale of Raja and spreading it in the Islamic financial system, especially in the modern era, helps in solving a large part of the cash liquidity crisis that individuals, bodies, or financial institutions are exposed to. For example, a person may be exposed to a severe financial crisis, and his roads will be cut off. In obtaining a good loan, which forces him to sell one of his productive assets, such as agricultural land, buildings, or even productive assets, which he may rely on heavily in all aspects of his life, and had it not been for these circumstances, he would not have dispensed with it due to his need for it, or his inability to He compensates for it later, so he loses it forever, or he is forced to fall into forbidden things, such as dealing in usury, even though his financial crisis may be temporary, so he can sell the hope to preserve this asset, and solve his financial crisis. To be an alternative to the process of banking tawarruq, which was forbidden by most contemporary scholars, I divided the research into four sections: As for the first section: I mentioned the definition of banking tawarruq, its names, its purpose, and its jurisprudential adaptation. As for the second section: I talked about the general framework for selling money. As for the third section: I mentioned the jurisprudential adaptation of the sale of hope, and as for the fourth section: I talked about the contemporary applications of the sale of hope, then I mentioned in the conclusion the most important results of the research, and some recommendations, and followed that with the necessary indexes.
الكلمات الرئيسية