((العرف في نظام الأحوال الشخصية – دراسة فقهية مقارنة من أبواب: الخطبة، والمهر، والكفاءة، والنفقة))

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالي للقضاء، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملكة العربية السعودية.

10.21608/jfslt.2025.448295

المستخلص

ملخص البحث:
يتناول البحث بعض المسائل التي وردت في نظام الأحوال الشخصية السعودي وكان الحكم فيها معلقاً على العرف. وضابط البحث هو: جمع المسائل التي نص عليها النظام صراحةً بتعليق الحكم على العرف في المسألة. وخَرَجَ عن الضابط: المسائل التي يرجع فيها للعرف في الأحوال الشخصية ولم ينص عليها النظام. وتتلخص نتائج البحث في الآتي:العرف في اللغة يرجع لعدة معاني: عرف الفرس، الارتفاع، المعروف. يدور تعريف العرف في الاصطلاح على معاني متعددة وهي سكون النفوس له وتلقي العقول والنفوس له بالقبول، وأفضلها عادة جمهور قوم في قول أو فعل. اشترط أهل العلم للعرف عدة شروط: ألا يعارض العرف نصاً شرعياً، أن يكون العرف قائماً عند إنشاء التصرف، أن يكون العرف مطرداً أو غالباً، ألا يعارض العرف تصريح بخلافه. اعتبر النظام العرف في المهر من جهة أن جميع ما يقدمه الخاطب أو المخطوبة إلى الآخر خلال فترة الخطبة يعد هدية؛ ما لم يصرح الخاطب بأن ما قدمه يعد مهراً أو يجر عرف على أنه من المهر، وقد اعتبر الفقهاء العرف في هذه المسألة وعدة مسائل في العرف. من المسائل التي اعتبر فيها العرف: عند فسخ الخطوبة إذا اشترت المخطوبة بالمهر أو بعضه ما هو من مصلحة الزواج، فإنها مخيرة بين إرجاع المهر أو تسليمه ما اشترته بحاله، وقد نص بعض الفقهاء على ذلك: المالكية والحنفية. اختلف الفقهاء في اعتبار الكفاءة، وفي المعتبر منها، وتدور نصوص الفقهاء في كثير منها على اعتبار العرف في الكفاءة، وأنها المرجع في ضبط أوصافها. جاء النظام بأحكام النفقة وأنها حق من حقوق المنفق عليه، وتشمل: الطعام، والكسوة، والسكن، والحاجيات الأساسية بحسب العرف، وقد اختلف أهل العلم في اعتبار العرف في ذلك فأرجع كثير من أهل العلم إلى اعتبار الكفاية في الطعام، ومرجع ذلك إلى العرف. أوصي باستكمال دراسة مواد النظام وما يتعلق بالأحوال الشخصية وأثر العرف فيها.
Abstract:
The research results are summarized as follows: Custom in the language goes back to several meanings: horse custom, height, known. The definition of custom in terminology revolves around multiple meanings, which are the tranquility of souls for it and the acceptance of minds and souls for it, and the best of them is the custom of the majority of people in word or deed. Scholars have stipulated several conditions for custom: custom does not contradict a legal text, custom must be established when the transaction is established, custom must be widespread or prevalent, custom does not contradict a statement to the contrary. The system considered custom in the dowry from the aspect that everything that the suitor or fiancée presents to the other during the engagement period is considered a gift; unless the suitor states that what he presented is considered a dowry or draws custom as part of the dowry, and jurists have considered custom in this issue and several issues in custom. Among the issues in which custom is considered: When the engagement is broken off, if the fiancée buys with the dowry or part of it what is in the interest of marriage, she has the choice between returning the dowry or handing over what she bought in its original condition. Some jurists have stated this: Maliki and Hanafi . Jurists differed in considering suitability and what is considered therein. The texts of jurists revolve in many of them around considering custom in suitability, and that it is the reference in determining its characteristics. The system came with provisions for maintenance and that it is a right of the one being supported, and includes: food, clothing, housing, and basic needs according to custom. Scholars differed in considering custom in this, so many scholars referred to considering sufficiency in food, and referring that to custom. I recommend completing the study of the articles of the system and what is related to personal status and the effect of custom therein.

الكلمات الرئيسية