تصرفاتُ النبيِّ  بالسياسةِ الجزئيةِ -الإمامةُ أنموذجًا-. وأثرها في الفروع الفقهية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والقانون تفهنا الأشراف بالدقهلية

المستخلص

ملخص البحث
انحصر النظر- لفترات طويلة- إلى التصرفات النبوية على أنها ‎‎نوع واحد من قبيل البلاغ العام الذي يلزم اتباعه کما نص عليه، وانغلقت کثير من الأفکار والجماعات ‎‎على هذا الفکر، ولم تلتفت إلى الملابسات ‏والقرائن المحيطة بالتصرفات النبوية، ‎‎ولم تعتبر کون بعض التصرفات النبوية تستجد لتأخذ أحکاما بحسب النوازل والظروف، وأنها قد ‏ترتبط ‎‎بأسباب وأحوال خاصة، وعندما يغيب کل هذا عن عقل المستنبط تصبح سنة الرسول r‎‎مبادئ وأحکاماً مجردة، لا ‏علاقة لها بواقع يتحرک، ولا سنن تتدافع في طريق العمران البشري، ولا بطوارئ ‎‎تستجد في کل وقت وحين.
ولذا فالبحث يکشف أن تصرفات النبي r ليست على جهة واحدة، بل تقع على جهات مختلفة کالبلاغ، والإمامة العظمى، والقضاء، والفتوى، وأن الواقع منها على جهة البلاغ، هي: تشريعات عامة، ملزمة، وغالبها تعبدي.
وأن تصرفات النبي r على جهة الإمامة، والقضاء، تشريعات خاصة، تصرفات مصلحيّة، غالبها دنيوي، وأنها ليست ملزمة بأعيان مسائلها وأحکامها، وإنما ملزمة بمراعاة المصلحة والغرض، وأن تمام فهم مقصود تصرفه r، وتنزيل فعله على المستجدات يکون صحيحا إذا کان حال المقتدي مساوي له r في جهة التطبيق.
ويرد البحث قول من قال بعدم إمکان التمييز بين تصرفاته r، لأنه يمکن الوقوف على هذه الفروق بالدلائل، والقرائن سواء کانت (لفظية، أو حالية)، والضوابط الأصولية والفقهية، وهو ما يحتاج لإعادة النظر، لفهم هذه التصرفات في ضوء أسبابها، ومقاصدها، ومنه أسباب ورود الحديث.
ويبين البحث أن الاتجاه الذي رأى تقسيم التصرفات النبوية لم يقصد إلى إضعاف أمر السنة النبوية، وإنما وقع کلامه موقع التمييز لهذه التصرفات، وهو من قبيل نصرة السنة، وتجديد النظر إليها على أنها وجدت لرفع الحرج والمشقة، وأنه ليس في الشريعة الإسلامية ما يسمى بمنطقة الفراغ التشريعي، والتعرف على مقامات التصرفات النبوية ينفي التعارض الحاصل في ذهن المجتهد منها، وعدم العلم بها يؤدي لاعتقاد الاختلاف والتعارض بين التصرفات النبوية.
Research Summary
 
principles and provisions abstract, has nothing to do with moving reality, The road of human development, and no emergencies arise at all times and whenrFor a long time, consideration was limited to the prophetic actions as one type of public communication, which is required to be followed as stated, and many ideas and groups were closed to this thought, and did not pay attention to the circumstances and evidence surrounding the Prophet's actions, The fact that some of the Prophet's actions are new to take judgments according to the calamities and circumstances, and that they may be associated with special reasons and conditions, and when all this is absent from the mind of the intruder become the Prophet's Year
 
Therefore, the research reveals that the actions of the Prophet are not on one side, but on different bodies such as the communication, the great imamate, the judiciary and the Fatwa, and the reality of the author is general, binding, and often obligatory.
in the application hand.rAnd that the actions of the Prophet on the authority of the Prophet, on the authority of the imamate, and the judiciary, special legislation, are acts of interest, most of which are secular, and that they are not bound by the principles of their questions and rulings, but are obliged to take account of interest and purpose. His
The research is based on the statement of those who said that it is impossible to distinguish between its actions, because these differences can be identified by evidence and evidence, whether verbal or current, and the fundamental and jurisprudential controls that need to be reconsidered to understand these actions in light of their causes and purposes. Reasons for talking.
The research shows that the trend that saw the division of the Prophet's actions was not intended to weaken the Sunnah of the Prophetic Sunnah. Rather, it was the site of discrimination for these actions, which is like the victory of the Sunnah, and renewal of the view that it was found to raise embarrassment and hardship. And the identification of the denominations of the prophetic actions negates the contradiction that occurs in the mind of the diligent ones, and the lack of knowledge leads to the belief of difference and contradiction between the prophetic actions.