النقد الفقهي لأبرز دعاوى أصحاب الفكر الحداثي في الختان، والإرث، وإمامة الصلاة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف – دقهلية

المستخلص

"النقد الفقهي لأبرز دعاوى أصحاب الفكر الحداثي في الختان، والإرث، وإمامة الصلاة"
وليد السيد محمد مرعي
قسم الفقه، كلیة الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف، جامعة الأزهر، مصر.
الايميل الجامعي:  WalidMaraey2984.el@azhar.edu.eg
الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى نقد ما يروج له أصحاب الفكر الحداثي من إمكان تغيير الأحكام الثابتة قطعية الثبوت والدلالة لتغير الزمن عما كانت عليه في عصر التشريع الأول، أو اتهام الفقهاء بالتحجر وضيق الأفق وعدم الإلمام بعلل الأحكام وحِكَم التشريع. وأكّدَت الدراسة على ما يترتب على تلك الدعاوى من: مخالفة الثوابت الشرعية، وتغيير العمل بآيات القرآن الكريم، وعدم العمل بما ورد في سنة المصطفى –صلى الله عليه وسلم-، وما أجمع عليه علماء الأمة، والتجرؤ على الاجتهاد في مورد النص القطعي ثبوتًا ودلالة، ووَصْم الفقه الإسلامي بالتمييز الذكوري، والتعصب القبلي، والجمود والتحجر إزاء بعض المتغيرات المجتمعية الداعية إلى النظر في نصوص بعض الأحكام ولو كانت قطعية. وقد تطرق البحث إلى بيان مفهومي: النقد الفقهي، والفكر الحداثي، وتناول بمنهجية علمية النقد الفقهي لأهم وأبرز دعاوى أصحاب الفكر الحداثي، وهي: إنكار مشروعية ختان الذكور، وإمكان تغيير النصيب الإرثي للمرأة بناء على تغير الزمن والأوضاع الاجتماعية عما كانت عليه في عصر التشريع الأول، ودعوى: منح علماء الميراث حصصًا من الإرث لغير المستحقين ممن لم يرد ذكرهم في آيات المواريث كالأعمام، في مقابل منع الأحفاد المستحقين من الميراث، ودعوى: أحقية المرأة في إمامة الرجال في الصلاة إن كانت أقرأ منهم. وقد خُتِم البحث بخاتمة تضمنت أهم النتائج، والتوصیات، وذُيِّل بفهرس للمصادر والمراجع.
الكلمات المفتاحیة: النقد الفقهي، الدعاوى، الفكر الحداثي، ختان الذكور، ميراث المرأة، ميراث العصبات، إمامة المرأة.
 
“Jurisprudential Criticism of Some Claims of Modernist Thoughts Regarding Circumcision, Inheritance, and Leading Prayer”
 
Walid Al-Sayed Mohammad Marey
Department of Jurisprudence, Faculty of Sharia and Law in Tafhana Al-Ashraf, Al-Azhar University, Egypt.
E-mail: WalidMaraey2984.el@azhar.edu.eg
Abstract:
This study aimed to criticize what is promoted by people of modernist thought regarding the possibility of changing established rulings that are definitively proven and indicative of the change in time from what they were in the era of the first legislation, or to accuse jurists of fossilization, narrow-mindedness, and lack of familiarity with the reasons for rulings and the rule of legislation.The study emphasized the consequences of these claims: violating the legal constants, changing the work of the verses of the Holy Qur’an, not acting according to what was stated in the Sunnah of the Prophet - may God bless him and grant him peace - and what the nation’s scholars have unanimously agreed upon, and daring to exert ijtihad in the source of the definitive text in terms of its proof and significance.He described Islamic jurisprudence as characterized by male discrimination, tribal fanaticism, and stagnation and rigidity in the face of some societal variables that call for considering the texts of some rulings, even if they are definitive.The research touched on a conceptual statement: jurisprudential criticism and modernist thought, and dealt with a scientific methodology the jurisprudential criticism of the most important and prominent claims of those of modernist thought, which are: denying the legitimacy of male circumcision, and the possibility of changing the inherited share of women based on changes in time and social conditions from what they were in the era of the first legislation. And a claim: Inheritance scholars granted shares of the inheritance to undeserving people who were not mentioned in the inheritance verses,such as uncles,in exchange for preventing deserving grandchildren from inheriting.” And a claim: A woman has the right to lead men in prayer if she is more readable than them.The research concluded with a conclusion that included the most important results and recommendations, and was appended with an index of sources and references.
Keywords: Jurisprudential Criticism, Lawsuits, Modern Thought, Male Circumcision, Women’s Inheritance, Cliques, Inheritance, Women’s Imamate.