المصلحة بين الفقه الإسلامي والقانون الوضعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم القانون الخاص، كلية الحقوق بالشرق العربي بالرياض، الرياض، بالمملكة العربية السعودية

المستخلص

المصلحة بين الفقه الإسلامي والقانون الوضعي
السيد الشحات رمضان جمعة.
قسم القانون الخاص، كلية الحقوق بالشرق العربي بالرياض، الرياض، بالمملكة العربية السعودية
البريد الإلكتروني: abhwiy2016@gmail.com
الملخص:
تنازع القانونيين في مفهوم المصلحة في القانون وعند واضعي القانون كل بحسب المدرسة والفكرة الفلسفية التي ينطلق منها وحاصلها انحصار الملحة في واضع القانون ومنشئه ومن يقوم على تنفيذه، بخلاف الشريعة الإسلامية جاءت بفكرة عامة شاملة لمفهوم المصلحة ترتبط بفطرة الإنسان وبطبيعته وسبب وجوده في الحياة وفلسفة تكوينه وسر بقائه والغاية من الحياة، والإنسان مهما بلغ من القوة والعلم والذكاء واستشراف المستقبل فهو محدود العقل محدود التجربة محدود التصور لا يمكنه أن يحيط بنفسه علما فضلا عن غيره وعن كونه الذي يعيش فيه بل لا يزال الإنسان يجهل ذاته ونفسه ولم يطلع على كثير من خفايا نفسه ، ثم بعد ذلك يصدر قانونا يريد أن يصلح لكل مكان وزمان وكل نفس حتى العجمان من البهائم والحيوان والطير في السماء، ولذا عجزت كثير من القوانين-وبخاصة-الدولية عن حل معضلات الأمم وكان القانون يضعه المنتصر بالحروب الكبرى وإن كان غير محق ، وصار كل شيء يصلح قانونا كما قال روبرت ألكسي الألماني ، وهذا واضح للعيان في تخبط القوانين واضطرابها وتنوعها وحتمية تغييرها كل فترة وفي بعضها يلغى القانون لاشتماله على الظلم ، وقامت الدول الكبرى القوية عسكريا واقتصاديا بالسيطرة على اقتصاد الدول وسياستها بسن قوانين تحقق المصلحة الآنية أو الخاصة بتلك الدولة ، وكذا في كل قوانين الشعوب يضعها فئة قليلة وطغمة خاصة تحقق مصلحة مهما قيل فيها إنها منفعة فمن وجهة نظر واضعها وربما تحقق مصلحة خاصة بهم كصاحب العمل يضع من القوانين ما يناسب مصلحته ويدل على ذلك تعثر النظريات القانونية والفلسفات التشريعية في أزمنة كثيرة مما أوجب تدخل الدول في تقييد الحرية والإرادة المنفردة وحرية التعاقد واضرت الفلسفة القانونية للتدخل بما يعرف بنظرية التعسف في استعمال الحق على يد خبراء القانون الألمان وقد سبقهم الإسلام إليها بستة قرون ، وهذا بخلاف شرع الله تعالى الذي برهنت البراهين والتجارب العملية والنظرية صلاحيتها لكل زمان ومكان ، والشريعة جاءت بقواعد عامة وتفاصيل تشريعية معجزة والإعجاز الحقيقي في التفاصيل.
الكلمات المفتاحية: المصلحة، القانون، المقنن، العقوبة، الغاية، الأهواء.
 
 
 
 
 
(The interest between Islamic jurisprudence and positive law).
Al-Sayed Al-Shahat Ramadan Juma.
Department of Private Law, College of Law in the Arab East in Riyadh, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia
Email: abhwiy2016@gmail.com
Abstract:
Jurists dispute over the concept of interest in the law and among the drafters of the law, each according to the school and the philosophical idea from which it starts, and the result is that the urgency is limited to the author of the law, its originator, and the person who implements it. Unlike Islamic law, it came with a general, comprehensive idea of ​​the concept of interest that is linked to man’s nature, his nature, the reason for his presence in life, the philosophy of his formation, and the secret of His survival and the purpose of life, and man, no matter how strong, knowledgeable, intelligent, and foreseeing the future he is, has a limited mind, limited experience, and limited perception. He cannot encompass knowledge of himself, let alone others, and of the universe in which he lives. Indeed, man is still ignorant of himself and himself, and has not been informed of many of the secrets of himself. Then after that, he issues a law that he wants to be suitable for every place, time, and every soul, even the livestock, animals, and birds in the sky. Therefore, many laws - especially international ones - were unable to solve the dilemmas of nations. The law was established by the victor of major wars, even if he was wrong, and everything became valid. Legally, as Robert Alexis the German said, this is clearly visible in the confusion, confusion, and diversity of the laws and the inevitability of changing them every period, and in some of them the law is abolished because it contains injustice, and the major countries that are strong militarily and economically have taken control of the countries’ economy and politics by enacting laws that achieve the immediate or specific interest of that country.
Likewise, in all the laws of the people, they are set by a small group and a special clique that achieves an interest, no matter what is said to be a benefit, from the point of view of its author. It may achieve an interest of their own, such as an employer who sets laws that suit his interest. This is evidenced by the faltering of legal theories and legislative philosophies in many times, which necessitated the intervention of states in Restricting freedom, individual will, and freedom of contract, and the legal philosophy of intervention harmed what is known as the theory of abuse in the use of the right at the hands of German legal experts, and Islam preceded them by six centuries. This is in contrast to the law of God Almighty, which evidence and practical and theoretical experiences have proven to be valid for every time and place, and the law came with general rules and details. A legislative miracle, and the true miracle is in the details.
Key Words: Interest, Codified Law, Punishment, Purpose, Whi .